پی آر پی زانو | کاربردها، عوارض و هزینه تزریق PRP

پی آر پی زانو
90 / 100

پی آر پی زانو چیست؟ زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن است که در حرکت، تعادل و تحمل وزن نقش دارد. اما زانو همچنین یکی از پر درد ترین و پر آسیب ترین مفاصل است که ممکن است در اثر سن، فعالیت ورزشی، صدمات، بیماری ها یا عوامل دیگر دچار آسیب و التهاب شود. درد زانو می تواند کیفیت زندگی را کاهش دهد و محدودیت های فعالیتی را ایجاد کند. برای درمان درد زانو، روش های مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) اشاره کرد.

پی آر پی prp یک روش درمانی نوین است که با استفاده از خون خود بیمار، بافت های آسیب دیده را ترمیم و درد را کاهش می دهد. در این مقاله قصد داریم به شما نحوه عملکرد، کاربردها، مزایا، عوارض و هزینه تزریق پی آر پی زانو را توضیح دهیم.

عملکرد پی آر پی زانو

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت یک روش درمانی نوین است که با استفاده از خون خود بیمار، بافت های آسیب دیده را ترمیم و درد را کاهش می دهد. نحوه عملکرد پی آر پی زانو به این صورت است:

  • ابتدا خون از بیمار گرفته شده و در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد. این دستگاه با چرخش در سرعت بالا، پلاکت ها را از سایر اجزای خون جدا می کند.
  • سپس پلاسمای بدست آمده که دارای مقادیر زیاد پلاکت و فاکتور های رشد است، به محل آسیب دیده در زانو تزریق می شود. فاکتور های رشد موجود در پلاکت ها، باعث تحریک رشد و تولید بافت های جدید مانند غضروف، تاندون و رباط می شوند.
  • این روند باعث بهبود الاستیسیته، قابلیت حرکت و تحمل فشار در مفصل زانو می شود. همچنین التهاب، تورم و درد ناشی از آسیب یا بیماری مانند آرتروز را کاهش می دهد.
  • پی آر پی یک روش درمانی ساده، کم تهاجم و کم عارضه است که معمولاً در چند جلسه انجام می شود.
  • در صورتی که تزریق پی آر پی زانو را در یک مرکز درمانی مجهز و نزد یک پزشک متخصص انجام دهید، تاثیر آن را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

بیشتر بدانید: بهترین مرکز پی آر پی شانه در تهران

کاربرد پی آر پی تراپی

پی آر پی تراپی زانو یک روش درمانی نوین است که با استفاده از خون خود بیمار، بافت های آسیب دیده را ترمیم و درد را کاهش می دهد. پی آر پی تراپی کاربردهای مختلفی دارد، از جمله:

درمان ریزش مو

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در ریشه های ضعیف مو، فاکتور های رشد موجود در پلاکت ها موجب تحریک رشد و تولید موهای جدید می شوند. این روش برای درمان طاسی با الگوی مردانه، نازک شدن و ضعیف شدن موها و جای زخم ها بسیار مؤثر است.

جوانسازی پوست

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در نقاط مختلف صورت، گردن، خط سینه، دست ها و بازوها، فاکتور های رشد موجب بهبود الاستیسیته، قابلیت حرکت و تحمل فشار در پوست می شوند. این روش برای از بین بردن چین و چروک، کاهش تیرگی و گودافتادگی زیر چشم، درمان لک ها، ترک ها و رسوبات پوستی بسیار مناسب است.

بیشتر بدانید: هزینه پی آر پی کمر در سال 1403

درمان آسیب های اسکلتی عضلانی

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در نقاط آسیب دیده از لیگامان ها، تاندون ها، عضلات و مفاصل، فاکتور های رشد موجب ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده مانند غضروف، تاندون و رباط می شوند. این روش برای درمان پارگی روتاتور کاف شانه، پارگی مینسک و رباط صلیبی زانو، پارگی تاندون آشل، سندروم تنس و گلف البو، فست کمر و سایر التهابات و صدمات مفصلی کاربرد دارد.

بهبود بعد از جراحی

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در نقاط جراحت شده، فاکتور های رشد موجب کاهش خونریزی، التهاب، عفونت و درد بعد از عمل می شوند. همچنین سرعت بهبود و بازگشت به فعالیت های عادی را افزایش می دهند.

تسکین درد آرتروز

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در مفصل های مبتلا به آرتروز، فاکتور های رشد موجب کاهش التهاب، تورم و فروپاشیدگی غضروف مفصل می شوند. این روش برای درمان درد زانو، شانه، مچ دست، بازو و سایر مفاصل مؤثر است.

بیشتر بدانید: اوزون تراپی زانو | 9 مزیت اوزون تراپی برای درمان درد زانو !!

درمان سایر بیماری ها

پی آر پی زانو همچنین برای درمان بیماری های دیگر مانند اسپور کف پا، فاسییت پلانتار، زخم های دشوار الائم، اسکلروز چندگانه، بیماری پارکینسون و سایر بیماری های عصبی و عروقی کاربرد دارد.

بیشتر بدانید: بهترین بیمارستان مغز و اعصاب تهران کدام است؟

پی آر پی تراپی در بهترین مرکز درمانی در تهران

بیشتر بدانید: مراقبت بعد از پی آر پی مو

بهترین مرکز تزریق پی آر پی زانو

اگر به دنبال بهترین مرکز تزریق پی آر پی زانو در تهران هستید، پیشنهاد ما مرکز درمانی وییستان است. ویستان یک مرکز تخصصی در زمینه درمان دردهای مزمن و ناتوان کننده با استفاده از روش های نوین و بدون عارضه است. این کلینیک خدمات مختلفی را در زمینه تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)، اوزون تراپی، لیزر تراپی، شاک ویو تراپی و … ارائه می دهد.

ویستان با دارا بودن تجهیرات پزشکی مناسب و پزشکان مجرب، خدمات با کیفیت و قابل اعتماد را به بیماران خود ارائه می دهد. از جمله پزشکان متخصص و مجرب در مرکز تزریق پی آر پی زانو ویستان عبارتند از:

دکتر شهربانو کاظمی

خانم دکتر شهربانو کاظمی متخصص توانبخشی در تهران برای تشخیص بیماری نوار عصب عضله، انجام می دهد. ایشان درکلینیک طب فیزیکی و توانبخشی ویستان فعالیت می کنند.

دکتر کاظمی متخصص طب سوزنی و امبدینگ،متخصص نوار عصب و عضله، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ستون فقرات است. همچنین دکتر کاظمی به عنوان بهترین متخصص تزریق پی آر پی زانو نیز شناخته می شود.

آدرس مطب دکتر کاظمی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی :اتوبان اشرفی اصفهانی – بر بلوار مرزداران – بعد از خیابان رضایی نژاد و بهار- پلاک 184- ساختمان ایمان – طبقه همکف شرقی(پشت دارو خانه دکتر ختمی)

شماره تماس  02144387785

دکتر مهسا موسوی

دکتر مهسا موسوی بهترین متخصص مغز و اعصاب و میگرن است. که با دکتر شهربانو کاظمی در مرکز درمانی ویستان همکاری می کند.

دکتر موسوی همچنین تزریق پی آر پی زانو را با استفاده از روش های نوین و با تجهیزات پیشرفته انجام می دهد.

آدرس مطب دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و اعصاب: تهران – اتوبان اشرفی اصفهانی –  بلوار مرزداران – بعد از خیابان رضایی نژاد و بهار- پلاک ۱۸۴- ساختمان ایمان – طبقه همکف شرقی(پشت دارو خانه دکتر ختمی)

شماره تماس: 02144220936

دکتر مهسا موسوی بهترین دکتر پی آر پی زانو

دکتر شبنم رفیع زاده

دکتر شبنم رفیع زاده بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران است.ایشان بهترین دکتر مغز و اعصاب در غرب تهران می باشد. نظرات درباره دکتر رفیع زاده بسیار خوب است. بخش وسیعی از رضایت بیماران از مرکز درمانی ویستان به دکتر شبنم رفیع زاده اختصاص دارد. دکتر رفیع زاده تجربه بالایی در پی آر پی زانو دارند و با بهترین متد درمانی روز دنیا این کار را انجام می دهد.

شماره تماس : 02144927197

آیا تزریق پی آر پی زانو درد دارد؟

به نظر می رسد که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت چندان دردناک نباشد. گفته شده است که “این روش درمان از دهه 1970 میلادی در بیمارستانها و پزشکی ورزشی مورد استفاده بوده است”

  • “این روش با تکنیک مناسب کاملاً بدون درد بوده”
  • البته “ممکن است احساس کنید که این روش دردناک و ناراحت کننده است”
  • و “معمولاً بعد از تزريق كاملاً قابل كنترل است”
  • به همین دلیل، لازم است که قبل و بعد از تزريق “آب كافي بنوشيد”
  • و “حداقل ده روز قبل از تزريق باید مصرف دارو هایي كه بر پلاكت ها تاثير مي گذارند خود داري كنيد”
  • همچنین بعد از تزريق “بهتر است از زانو استفاده نكنيد”.

بیشتر بدانید: مراقبت بعد از پی آر پی شانه

مزایای تزریق پی آر پی برای زانو

PRP مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است که محلولی است که از خون خود شما ساخته شده و حاوی غلظت بالایی از پلاکت است. پلاکت ها سلول های خونی هستند که در بهبود و بازسازی بافت نقش دارند. با تزریق پی آر پی به یک ناحیه آسیب دیده یا آسیب دیده، مانند مفصل زانو، ایده این است که روند بهبودی را تحریک کرده و درد را کاهش دهد. برخی از مزایای تزریق PRP برای زانو عبارتند از:

  • بازسازی بافت آسیب دیده
  • پیشگیری از فرآیندهای التهابی دردناک
  • بهبود تحرک
  • تاخیر در پیشرفت بیماری و نیاز به مفصل مصنوعی
  • کاهش مسکن ها با عوارض جانبی احتمالی
  • کاهش درد و بهبود بهبود در موارد آسیب رباط و تاندون
  • نتایج بهبود یافته سایر درمان‌ها، مانند جراحی یا فیزیوتراپی

بیشتر بدانید: پی ار پی روماتیسم چیست

تزریق prp برای زانو

با این حال، پی آر پی زانو هنوز یک درمان تجربی است و به طور گسترده توسط متخصصان توصیه نمی شود. شواهد مربوط به اثربخشی و ایمنی آنها محدود و متناقض است. برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده اند، در حالی که برخی دیگر هیچ فایده ای پیدا نکرده اند. تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز، فرکانس و آماده سازی بهینه تزریق PRP برای شرایط مختلف مورد نیاز است. همچنین، تزریق PRP ممکن است تحت پوشش بیمه نامه شما نباشد و خطراتی مانند عفونت، خونریزی یا واکنش آلرژیک داشته باشد.

بنابراین، اگر برای مشکل زانو خود تزریق پی آر پی را مد نظر دارید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید و مزایا و معایب آن را به دقت بسنجید. تزریق prp ممکن است برای همه مناسب نباشد و برای هر موردی جواب ندهد.

عوارض پی آر پی تراپی

پی آر پی زانو معمولا برای درمان درد و التهاب مفاصل، جوانسازی پوست و رفع ریزش مو به کار می رود.

به طور کلی، پی آر پی زانو یک روش ایمن و کم عارضه است، چرا که ماده تزریق شده از خون خود فرد گرفته شده و احتمال واکنش آلرژیک یا رد شدن آن بسیار کم است. با این حال، همانند هر روش تزریق دیگر، ممکن است عوارض و مشکلات ناخوشایندی در بعضی از موارد به وجود بیاید. برخی از عوارض شایع پی آر پی تراپی عبارتند از:

  • درد، تورم، خونریزی یا کبود شدن در محل تزریق
  • عفونت یا التهاب در محل پی آر پی زانو
  • آسیب به رگ های خونی یا عصب های مجاور
  • واکنش آلرژیک به داروهای بی حس کننده
  • نرسیدن به نتایج دلخواه یا نامطلوب
  • کلسیناسین یا به وجود آمدن بافت سخت در محل تزریق
  • سفت شدن یا درد طولانی مدت در محل پی آر پی زانو
عوارض تزریق پی آر پی زانو

برای جلوگیری از عوارض تزریق پی آر پی زانو، لازم است که قبل و بعد از تزريق دستورالعمل های پزشک را دقيقاً رعایت کنید. بعضی از این دستورالعمل ها عبارتند از:

  • قبل از تزريق، حداقل ده روز قبل از تزريق باید مصرف دارو هایی كه بر پلاكت ها تاثير می گذارند خودداری كنيد.
  • بعد از تزريق، به مدت ۲۴ ساعت از تماس آب با ناحيه مورد درمان خودداری نمایید.
  • بعد از تزريق، به مدت ۲۴ ساعت از كمپرس يخ استفاده نمایید.
  • پس از تزريق، به مدت ۲ هفته نباید رنگ مو انجام شود.
  • بعد از تزريق، بهتر است از فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • بعد از تزريق، از داروهای تجویز شده توسط پزشک طبق دستور مصرف شود.

هزینه پی آر پی تراپی در سال 1402

قصد انجام پی آر پی زانو را دارید و نمی دانید هزینه آن به چه صورت است؟ با دانستن عوامل موثر در هزینه پی آر پی تراپی در سال 1402 به راحتی می توانید به صورت تقریبی از هزینه ای که برای این روش درمانی باید پرداخت کنید، اطلاع حاصل کنید. البته برای اطلاع دقیق از هزینه پیشنهاد می کنیم با بخش پشتیبانی مرکز پی آر پی تراپی ویستان حاصل نمایید. به طور کلی برخی از عوامل موثر در هزینه پی آر پی تراپی در سال 1402 عبارتند از:

  • تعداد جلسات
  • كيت استفاده شده
  • كلينيك انتخابی
  • ناحیه تزریق
  • و …

درمان آرتروز زانو با تزریق پی آر پی

با تزریق پی آر پی زانو به یک ناحیه آسیب دیده یا آسیب دیده، مانند مفصل زانو، ایده این است که روند بهبودی را تحریک کرده و درد را کاهش دهد.

به طور کلی تزریق پی آر پی یک گزینه درمانی جدید و کم تهاجمی برای آرتریت زانو است، اما هنوز آزمایشی است و به طور گسترده توسط متخصصان توصیه نمی شود. برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده اند، در حالی که برخی دیگر هیچ فایده ای پیدا نکرده اند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز، فرکانس و آماده سازی بهینه تزریق PRP برای شرایط مختلف مورد نیاز است. همچنین، تزریق PRP ممکن است تحت پوشش بیمه نامه شما نباشد و خطراتی مانند عفونت، خونریزی یا واکنش آلرژیک داشته باشد.

مزایای تزریق پی آر پی زانو

آمادگی های قبل از تزریق پی آر پی

آمادگی های قبل از تزریق پی آر پی عبارتند از:

  • قبل از تزریق، حداقل ده روز قبل از تزريق باید مصرف دارو هایي كه بر پلاكت ها تاثير می گذارند، خودداری كنيد.
  • این داروها شامل آسپرین، ایبوپروفن، وارفارین و داروهای ضد التهاب دیگر هستند.
  • قبل از تزريق، بهتر است روز قبل از زدن واکسن آب كافی بنوشيد. آب کافی به خون رقیق تر شود و جذب پلاکت ها را بهتر می کند.
  • قبل از تزريق، بهتر است شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتي داشته باشید. خواب مناسب و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است. خواب کافی همچنین نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می کند.
  • قبل از تزريق، بهتر است چنانچه فشار خون بالای شما نامعمول است چک شود. فشار خون بالا ممکن است باعث خطرات جانبي در حين يا بعد از تزريق شود.
  • قبل از تزريق، بهتر است چنانچه عفونت فعال چشم، پوست يا دستگاه تناسلی دارید به پزشک خود معرفی شوید. عفونت فعال ممکن است باعث عدم جذب مناسب PRP شود.

مدت زمان بهبودی بعد از تزریق prp چقدر است؟

مدت زمان بهبودی بعد از تزریق PRP متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

نوع و شدت آسیب بافت

بسته به نوع بافت آسیب دیده (مثلا استخوان، غضروف، پوست یا مو) و شدت آسیب (مثلا ترک خوردگی، پارگی یا التهاب)، مدت زمان بهبودی متفاوت خواهد بود.

تعداد و فاصله جلسات

بسته به نظر پزشک و نتایج درمان، تعداد جلسات تزریق PRP ممکن است ۱ تا ۳ یا بیشتر باشد. همچنین فاصله زمانی بین هر جلسه معمولا ۴ تا ۶ هفته است.

رژیم غذایی و سبک زندگی

بسته به نوع غذاهای مصرف شده و فعالیت های روزانه، سرعت بهبودی ممکن است تغییر کند. برخی از غذاهای سالم و ضد التهاب (مثلا ماهی، گردو، زردچوبه و سبزیجات) و فعالیت های مناسب (مثلا حرکات کششی، استراحت کافی و فعال نگه داشتن عضلات) می توانند به بهبود سریع تر کمک کنند.

بطور کلی، مدت زمان بهبودی بعد از پی آر پی زانو مي تواند از چندين هفته تا چندين ماه باشد.

البته این به این معنا نيست كه در كل اين دوران شما ناتوان خواهيد بود. شما قادر خواهيد بود كارهای روزانه خود را با كمك داروهای ضد درد و ضد التهاب انجام دهيد. اما برای ديدن نتايج كامل تزريق PRP، باید صبر داشته باشيد و به پروتکل های پزشکی پیروی کنید.

بهترین مرکز پی آر پی زانو تهران

خدمات تزریق پی آر پی مرکز درمانی ویستان  

از جمله خدماتی که مرکز درمانی ویستان در تهران ارائه می کند، تزریق پی آر پی است. برخی از ویژگی های مرکز تزریق پی آر پی ویستان عبارتند از:

  • داشتن پزشکان و متخصصین ماهر و مجرب که مدارک علمی خود را از مراکز و دانشگاه های معتبر دریافت کرده باشند.
  • استفاده از مدرن ترین و مجهزترین وسایل و دستگاه ها برای تهیه و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت
  • استفاده از فناوری تصویربرداری (مانند هدایت اولتراسوند) برای دقت بالاتر در تزریق پی آر پی زانو
  • رعایت استانداردهای بهداشتی و احتیاطات لازم قبل و بعد از تزریق
  • داشتن نظرات مثبت و رضایت بخش از سوی بیماران که این روش را تجربه کرده اند
  • داشتن قیمت مناسب و رقابتی نسبت به سایر مراکز

آدرس بهترین مرکز تزریق prp در تهران

شعبه یافت آباد

یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان برادران بهرامی(یاران)، روبروی بانک ایران زمین، پلاک 232، مجتمع حکیم، طبقه همکف

شعبه مرزداران 

اتوبان اشرفی اصفهانی –  بلوار مرزداران – بعد از خیابان رضایی نژاد و بهار- پلاک 184- ساختمان ایمان – طبقه همکف شرقی(پشت دارو خانه دکتر ختمی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با 02144927197