بوتاکس میگرن: راه حلی برای رهایی از سردردهای طاقت‌ فرسا در 2024

بوتاکس میگرن
92 / 100

بوتاکس میگرن یک نوع درمان پیشرفته است که برای کاهش سردردهای میگرن استفاده می‌شود. بوتاکس میگرن عمدتاً شامل تزریق‌های کوچک بوتاکس در نقاطی در سر، گردن، یا شانه‌ها می‌شود. این تزریق‌ها با هدف کاهش تنش عضلات و مهار کردن پاسخ‌های دردزا در این مناطق انجام می‌شود. این درمان می‌تواند به کاهش شدت درد، فراوانی حملات میگرن و افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

بوتاکس میگرن یک روش درمانی است که باعث کاهش درد و علائم میگرن میشود. بسیاری از افرادی که با سردردهای میگرنی شدید دست و پنجه نرم میکنند، همواره به دنبال راه حل هایی هستند که بتوانند با آنها از این دردهای مزاحم و مانع رهایی یابند. اما معمولاً اکثر راه حل هایی که برای درمان میگرن وجود دارند، شامل مصرف یک سری قرصهای ضد درد هستند.

اما از سال ۲۰۱۰ به بعد سازمان غذا و داروی آمریکا یک روش جدید را برای درمان میگرن تصویب کرد که در آن از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن استفاده میشد. این روش پس از آن که گروهی از بیماران مبتلا به میگرن که از بوتاکس برای رفع چین و چروکهای صورت استفاده کرده بودند، گزارش دادند که سردردهای میگرنی آنها کمتر شده است، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در این مقاله به شما توضیح میدهیم که چگونه بوتاکس میگرن یک روش درمانی موثر و قدرتمند برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن است.

اگر میخواهید از بوتاکس میگرن استفاده کنید، حتما با یک متخصص مغز و اعصاب یا یک پزشک پوست مشاوره کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما میتوانید از طریق گروه پزشکی ویستان با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در گروه پزشکی ویستان علاوه بر سیستم تعیین نوبت حضوری امکان مشاوره آنلاین با پزشکان نیز وجود دارد.

بیشتر بدانید: میگرن در بارداری

میگرن چیست؟

میگرن، یک بیماری عصبی است که باعث سردردهای ضربان دار و شدید میشود. این سردردها معمولاً در یک طرف سر رخ میدهند و می توانند از چند ساعت تا چند روز طول بکشند. علائم میگرن میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در یک طرف سر
  • تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور و صدا
  • ** تاری دید**
  • سفتی عضلات گردن

بوتاکس چگونه برای درمان میگرن عمل میکند؟

بوتاکس، یک سم بوتولینوم (botulinum)خالص شده است که عضلات را فلج میکند. در درمان میگرن، بوتاکس به عضلات پیشانی، دور چشم و پشت سر تزریق میشود. این کار باعث میشود که عضلات شل شده و از آزاد شدن موادی که میتوانند باعث میگرن شوند، جلوگیری میکند.

  • این دارو با قطع ارتباط بین مغز (سیستم عصبی مرکزی) و اعصابی که به نخاع میرسند، میتواند درد را کاهش دهد. وقتی میگرن دارید، بدن شما مواد شیمیایی را آزاد میکند که باعث ایجاد درد می شوند. سم بوتولینوم (botulinum)با مانع شدن از رهایش این مواد، به طور معمول در نقطه های که اعصاب و ماهیچه ها به هم می پیوندند، مداخله میکند.
  • پژوهشگران معتقدند که زمانی که دارو به عضلات اطراف سر، صورت و گردن تزریق میشود، توسط اعصاب جذب شده و در انتقال پیامهای دردی نقش دارد. بنابراین این روش میتواند باعث شود که سردرد میگرنی کمتر شود و تعداد حملات میگرنی نیز کاهش یابد.
  • تزریق ها می توانند باعث شوند که دفعات سردرد در بیماران مبتلا به میگرن مزمن کمتر شود و هم چنین علائم مزاحم مربوط به این میگرنها را به شدت کاهش دهند. بنابراین تزریق بوتاکس برای سردرد می تواند باعث بهبود قابل ملاحظه ای در کیفیت زندگی بیماران میگرنی شود.

بیشتر بدانید: بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب در تهران کیست؟

بوتاکس تنها برای میگرن مزمن موثر است و اگر مقدار سردرد کمتر از 15 روز در ماه است، استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

کلینیک ویستان را به عنوان یک مرکز تخصصی در زمینه انجام درمان میگرن در تهران معرفی می کنیم.

مزایای بوتاکس برای میگرن:

بوتاکس میگرن می تواند به طور قابل توجهی تعداد و شدت حملات میگرن را کاهش دهد.همچنین می تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به میگرن کمک کند.

بوتاکس میگرن یک روش درمانی است که میتواند با یک مکانیزم خاص دردهای مزمن میگرنی را مدیریت کند. بوتاکس مواد شیمیایی را که باعث تنش ماهیچه ها میشوند مهار کرده و باعث میشود آنها شل شده و کمتر به درد واکنش نشان دهند. این درمان کمتر نفوذی میتواند کمترین میزان عوارض جانبی را داشته باشد و معمولاً یک درمان امن است. این روش به عنوان یک روش درمانی بلندمدت امن در نظر گرفته می شود.

  • مطالعات نشان داده است که استفاده بلندمدت از بوتاکس در بیماران مبتلا به میگرن مزمن به طور محسوس علائم میگرن را بدون هیچگونه عوارض جانبی جدی بهبود میبخشد. این روش درمانی میتواند با داروهای فوری برای میگرن همراه شود و در کنار آنها اثر بیشتری روی آرام بخشی دردهای مزمن میگرنی داشته باشد.
  • با تزریق بوتاکس برای سردرد، نه تنها سردردهای میگرنی، بلکه سایر سردردهای شدید و مزمن نیز مهار میشوند. بوتاکس سر برای میگرن میتواند قبل از رخدادن سردردهای میگرنی از پیشگیری از آنها کمک کند. در واقع تا زمانی که نوروتوکسین فعال باشد، سیگنالهای درد نمی توانند به مغز شما برسند، بنابراین هیچ سردردی را تجربه نخواهید کرد و از بدتر شدن علائم جلوگیری می شود.
  • در آخر این که بوتاکس میگرن بازگشت سردرد در طول روز را کاهش میدهد و در نتیجه می تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: درمان میوپاتی در ایران

معایب بوتاکس میگرن چیست؟

بوتاکس میگرن می تواند گران باشد و نیاز به تزریق های مکرر دارد.همچنین ,این روش برای همه افراد مناسب نیست و می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

بیشتر بدانید: بهترین دکتر ام اس تهران کیست؟

عوارض جانبی بوتاکس برای میگرن:

تزریق بوتاکس میگرن زمانی که توسط یک متخصص ماهر و صلاحیت دار انجام میشود، نسبتاً بدون خطر است. اما بعضی از افراد ممکن است در محل تزریق دارو، حس درد، رنگ پریدگی یا ورم داشته باشند. سایر عوارض جانبی ممکن عبارتند از:

  • درد، تورم و قرمزی در محل تزریق
  • سردرد
  • خستگی
  • ضعف عضلات
  • گاهی اوقات، اگر سم به طور اتفاقی به بدن شما منتقل شود، علائم بدتر دیگری ممکن است در عرض چند ساعت یا چند روز ایجاد شود. شدیدترین عوارض بوتاکس در این موارد شامل مشکلات بینایی، ضعف عضلانی، مشکل در گفتار یا بلع، ناتوانی در کنترل مثانه و سختی در تنفس میشود.

بیشتر بدانید: بهترین بیمارستان مغز و اعصاب تهران کدام است؟

 هزینه بوتاکس برای میگرن:

هزینه بوتاکس برای میگرن به عوامل مختلفی مانند تعداد تزریقها، محل زندگی شما و پزشک معالج شما بستگی دارد.

هزینه بوتاکس میگرن متناسب با الگوی درد و تعداد دوزهای تزریقی متغیر است. اما چون این درمان باید تکرار شود و اکثر بیماران باید هر سه ماه یکبار آن را بگیرند، می شود گفت که بوتاکس میگرن یک درمان ارزان و اقتصادی نیست. اما کیفیت برند بوتاکس تزریق شده، حق الزحمه پزشکی که این کار را انجام میدهد، دوزهای تزریقی و هزینه های هر کلینیک و منطقه جغرافیایی روی هزینه بوتاکس برای درمان میگرن اثر خواهد داشت.

بیشتر بدانید: بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب در تهران

موارد منع مصرف بوتاکس برای میگرن:

بوتاکس میگرن یک روش درمانی است که برای برخی از افراد مناسب نیست. زنان باردار، مادران شیرده، افراد مبتلاء به نارسایی کلیه و همچنین افرادی که به پروتئینهای موجود در شیر گاو واکنش نشان میدهند، نباید از این روش استفاده کنند.

  • همچنین بیماران مبتلاء به اختلالات عصبی عضلانی مانند افراد مبتلاء به سندرم ایتون لامبرت (Eaton-Lambert syndrome) یا میاستنی گراویس (Myasthenia gravis) یا افراد تحت درمان با داروهای رقیق کننده مانند وارفارین و هپارین نیز نباید از این روش بهره ببرند.
  • بارداری یا شیردهی
  • عفونت فعال در محل تزریق
  • بیماریهای عصبی عضلانی
  • آلرژی به بوتاکس

بیشتر بخوانید: نوار عصب چشم در بارداری

برخی از افراد برای کنترل میگرن خود به تزریق‌های مجدد بوتاکس نیاز پیدا می‌کنند.

مرکز تخصصی ستون فقرات و دیسک کمر و گردن در تهران

نقاط تزریق بوتاکس برای میگرن:

تزریق بوتاکس برای میگرن در 31 نقطه از عضلات سر و گردن انجام میشود. این نقاط عبارتند از:

پیشانی (7 نقطه):

3 نقطه درعضله پیشانی(Frontal muscle)

2 نقطه درعضله دور چشم(Muscle around the eyes)

2 نقطه درعضله اخم(frown muscle)

شقیقه (4 نقطه):

2 نقطه در هر طرف درعضله شقیقه(Temporal muscle)

پشت سر (6 نقطه):

3 نقطه در هر طرف در عضله پشت سر(Muscle behind the head)

گردن (8 نقطه):

2 نقطه در هر طرف درعضله کنار گردن(Muscle on the side of the neck)

2 نقطه در هر طرف در عضله پشت گردن(Back of the neck muscle)

شانه (6 نقطه):

3 نقطه در هر طرف در عضله بالای شانه(Shoulder muscle)

 کلینیک تخصصی مغز و اعصاب

بوتاکس میگرن برای چه کسانی مناسب است؟

بوتاکس میگرن برای افراد مبتلا به میگرن مزمن که حداقل 15 روز در ماه سردرد دارند مناسب است

از چه میزان بوتاکس برای درمان میگرن استفاده می‌شود؟

برای درمان میگرن با بوتاکس، دوز مورد نیاز 155 واحد است که در 31 تزریق مختلف انجام میشود. این تزریقها در هفت ناحیه مشخص از عضلات سر و گردن صورت میگیرد. هر ناحیه عضلانی شامل چندین مکان است که باید 0/1 میلیلیتر بوتاکس در هر کدام وارد شود. احتمالا شما باید هر 12 هفته یک بار این تزریقها را تکرار کنید. ممکن است در کل به 30 تا 40 تزریق در هر طرف سرتان نیاز داشته باشید.

مراقبت های بعد از تزریق میگرن:

بعد از هر درمان (حتی اگر سرپایی و بدون بیهوشی باشد)، باید رعایت هایی برای مراقبت از خود داشته باشید. برای مراقبت بعد از بوتاکس میگرن نیز باید به موارد زیر توجه کنید:

از ورزش سنگین تا ۲۴ ساعت پس از تزریق خودداری کنید
از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا گرما تا ۷۲ ساعت پس از تزریق پرهیز کنید
از مصرف نمک کمتر کنید
از تکان دادن ناحیه ی تزریق شده اجتناب کنید

بیشتر بخوانید:انواع سردرد وتشخیص آن

اثرات بوتاکس میگرن چقدر طول می کشد؟

اثرات بوتاکس میگرن معمولاُ3 تا4  ماه طول می کشد.پس از آن ,نیاز به تزریق مجدد وجود دارد.

بیماران مبتلا به میگرن مزمن، چه زمانی باید از بوتاکس استفاده کنند؟

بوتاکس سردرد یک روش درمانی است که زمانی برای میگرن مزمن در نظر گرفته میشود که سایر روشهای درمانی موثر نباشند. بیمارانی که میگرن مزمن دارند و از داروها و تغییرات سبک زندگی استفاده کردهاند اما هنوز میگرن خود را درمان نکردهاند، ممکن است تصمیم به تزریق بوتاکس برای کنترل سردرد بگیرند.

براساس توصیه ها، قبل از شروع درمان با بوتاکس برای میگرن مزمن، بیماران باید دو یا سه درمان پیشگیری میگرن را تجربه کنند. این درمان های پیشگیری میگرن شامل داروهایی است که تعداد حملات میگرن در طی ماه را کم میکنند که تاپیرامات و پروپرانولول از مهمترینها آنها هستند.

اگر بیماران به این داروها واکنش نشان ندهند، ممکن است برای تزریق بوتاکس سردرد مناسب باشند. همچنین برخی از بیماران به دلیل بیماریهای همراه یا عدم تحمل درمان دارویی، ممکن است نیاز به تزریق بوتاکس داشته باشند.

در مورد بیمارانی که در ابتدای بیماری میگرن هستند و قبل از مصرف داروهای پیشگیری میگرن مایل به تزریق بوتاکس هستند، مطالعات علمی نشان میدهد که تزریق زودهنگام ممکن است کارآمدی و اثرگذاری آن را افزایش دهد. با این حال، این کار به طور رسمی پیشنهاد نمی شود.

بیشتر بدانید: بوتاکس برای درمان میگرن چگونه است؟

سوالات متداول:

آیا بوتاکس میگرن را به طور کامل درمان میکند؟

خیر، بوتاکس میگرن را به طور کامل درمان نمی کند، اما می تواند به طور قابل توجهی تعداد و شدت حملات میگرن را کاهش دهد.

چه زمانی میتوانم بعد از تزریق بوتاکس به فعالیتهای عادی خود بازگردم؟

معمولاً میتوانید بعد از 24 ساعت به فعالیتهای عادی خود بازگردید.

آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

تزریق بوتاکس با کمی درد همراه است. از کرم بیحس کننده موضعی میتوان برای کاهش درد استفاده کرد.

همیشه قبل از تزریق بوتاکس با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا بوتاکس میگرن تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

بیمه برخی از افراد ممکن است هزینه بوتاکس میگرن را تحت پوشش قرار دهد.برای اطلاع از جزئیات بیشتر باید با شرکت بیمه خود تماس بگیرد.

قبل از انجام بوتاکس میگرن چه اقداماتی باید انجام داد؟

قبل از انجام بوتاکس میگرن ,باید با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی خود,داروهایی که مصرف می کنید و انتظاراتتان از این روش صحبت کنید.

بعد از انجام بوتاکس میگرن چه اقداماتی باید انجام داد؟

بعد از انجام بوتاکس میگرن ,باید از فعالیت های شدید خودداری کنید و از کمپرس سرد برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.

نتیجه گیری:

بوتاکس میتواند یک روش درمانی موثر برای میگرن باشد. اگر از میگرن رنج میبرید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا بوتاکس میتواند برای شما مفید باشد یا خیر، صحبت کنید.

بوتاکس سردرد یکی از راههای امکان پذیر برای پیشگیری و مدیریت میگرن مزمن است که توسط پزشکان ماهر و متخصص انجام میشود. این روش به عنوان یک درمان جانبی و کمکی برای افرادی که به داروهای پیش گیرنده میگرن واکنش نمیدهند یا عوارض نامطلوبی از آنها دارند، استفاده میشود.

مکانیسم اثر بوتاکس در درمان میگرن هنوز کاملاً روشن نیست، اما احتمالاً با کم کردن آزادسازی نوروترانسمیترهای التهابی مانند کالسیتونین ژن مرتبط با پپتید (CGRP) در عضلات مربوطه است. این مواد مسئول انتقال سیگنالهای درد و احساس درد هستند.

قبل از تصمیم به تزریق بوتاکس برای میگرن، همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و تمام مسائل مربوط به تاریخچه بیماری، میزان درد، نقاط تزریق و مزایا و معایب را بررسی کنید. همچنین، اگر از داروها یا درمان های دیگر برای میگرن استفاده میکنید، با پزشک خود در مورد اثرات تداخلی احتمالی با بوتاکس صحبت کنید.

توجه داشته باشید که بوتاکس سردرد تنها یکی از روشهای درمانی برای میگرن است و نتیجه های آن برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. انتخاب درمان مناسب برای میگرن باید بر اساس مشاوره های پزشکی دقیق و تخصصی صورت گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با 02144927197